Hvordan bli kvitt korsryggsmerter?

Hvordan bli kvitt korsryggsmerter - Kropp og Helseklinikken Gjøvik

Det er helt normalt å ha litt smerter i ryggen etter at en har gjort tunge løft eller for eksempel har sittet stille over flere timer. Det er når ryggsmertene kommer ofte og uforklarlig, at det er på tide å søke hjelp.

For å bli kvitt korsryggsmerter, må en enten redusere den belastningen som fører til smertene, eller gjøre muskulaturen og skjelettet mer motstandsdyktig, så en kan beholde belastningen, eller til og med øke den.

Kroppen reagerer øyeblikkelig og kraftig på selv de minste skader i ryggen. Dette kan være strekk i en muskel, spenning i et ledd eller strekk av et ligament. 95% av ryggsmerter kommer av dette, som med et samlebegrep kalles lumbago, eller uspesifikke korsryggsmerter. Dette er ikke farlig, og de fleste blir bra igjen etter maks et par uker.

Du kan allikevel hjelpe kroppen til raskere å forstå at smertene ikke er farlige, og at musklene ikke behøver å spenne seg. Har du fått en prolaps, slik at du har utstrålende smerter fra setet og forbi kneet, skyldes dette et trykk på en nerverot i ryggen. Dette er heller ikke farlig, men det kan ta lenger tid å bli smertefri enn ved uspesifikke ryggsmerter.

Råd mot korsryggsmerter

Sitt mindre! Dette gjelder uansett om du har smerter i ryggen, eller kanskje en gang kommer til å få det. Sitting deaktiverer de store setemusklene, som i utgangspunktet skal utføre mye av jobben. Når ryggen må overta for disse, kan det fort bli overbelastning.

Sitt heller ikke på treningssenteret. Ikke sitt og gjør øvelser. Sitting øker presset på ryggsøylen. Gjør du i tillegg tunge øvelser, vil presset øke enda mer. Når ryggen er formet som en søyle, uten for mye bevegelse, er den på sitt sterkeste. Stå, stå på alle fire, i planke eller ligg på magen når du gjør ryggøvelser.

I tillegg til tips og råd om øvelser, er massasje et enkelt og skånsomt tiltak for å redusere spenninger, løse opp triggerpunktet og redusere korsryggsmerter.