Har du vondt i foten?

Har du vondt i foten og fotsmerter?

Foten vår er fantastisk! I tillegg til å ta imot trykk og belastning når vi går, hopper og løper, skal den hjelpe til med å akselerere fremover eller oppover når vi vil det. Foten er bygd opp som en elegant bue som gjør den helt unik til å både ta imot og overføre kraft. Dette er mulig grunnet 26 bein og et høyt antall små og store, presist fungerende muskler.

Men foten er også et fintfølende balanseorgan. Når vi treffer underlaget, sender sanseorganene i ledd og hud, signaler til musklene slik at de kan gjøre de riktige bevegelsene, og vi holder balansen.

Noen ganger kan det bli for mye belastning, selv for foten. Da vil den gi oss plager, slik som smerter rundt hælen, under foten eller lenger frem i foten.

Kanskje du har hørt om diagnoser som Hallux Valgus, Mortons nevrom eller Plantarfascit?  Disse plagene kommer av at det har vært for stor belastning i foten over tid.

Hva kan man gjøre mot fotsmerter?

Når du kommer til oss for behandling for disse plagene så det viktig at vi setter oss og ned og tar en samtale om hvorfor disse plagene har oppstått hos deg. Deretter gjør vi en grundig klinisk undersøkelse, inkludert bekken/korsrygg i tillegg til foten.

Når vi har funnet årsaken til plagene, kan vi behandle. Dette gjør vi ved å myke opp muskler og ledd med ulike behandlingsteknikker som massasje, tøying og mobilisering/ manipulering av ledd. I tillegg er det viktig å forandre det som årsaken til smerten. Det kan være å endre skotøy, bli bevist på hvordan man står og går i løpet dagen eller gjøre teknikk forandringer innenfor den idretten man utøver.

På den måten kan vi hjelpe slik at foten din igjen fungerer optimalt!