Idrettsmassasje

Massør Thomas Onsrud Nielsen tilbyr idrettsmassasje og klassisk massasje hos Kropp og Helseklinikken på Gjøvik

Vår massør Thomas Onsrud Nielsen tilbyr idrettsmassasje hos Kropp og Helseklinikken på Gjøvik. Idrett-/sportsmassasje er ikke nødvendigvis bare for idrettsutøvere og mosjonister. Norge er et land som kan by på mange frivillige og noen ufrivillige fysiske aktiviteter.

Om sommeren og høsten er det mange som går turer i skog og mark. Jegere går dagevis i skogen på høsten. Om vinteren er det mange som går på ski. Et og annet snøfall som må måkes bort. Hagearbeid om våren. Alt dette kan være fysiske aktiviteter hvor kroppen hadde hatt litt godt av litt ekstra oppmerksomhet for å restituere seg raskere. Den ekstra tunge fjellturen, den litt lange skituren, det tunge snøfallet som måtte måkes og blomsterbedet som måtte graves.

Hva er idrettsmassasje?

Idrettsmassasje eller sportsmassasje er en massasjeform som går dypt og grundig ned i musklene for å løse opp spenninger som har satt seg i musklene, hjelpe til med å sirkulere ut kroppens avfallsstoffer, og tøye muskler og sener som man ikke helt får tak på med vanlige tøyemetoder.

Målet med Idretts/sportsmassasje er i hovedsak å hjelpe kroppen med å restituere seg etter en hard fysisk påkjenning og/eller forebygge skader og klargjøre kroppen før en hard fysisk påkjenning.

For idrettsutøvere og mosjonister er det viktig å tenke på når man har massasjen i forhold til konkurranse og trening. Mine tilbakemeldinger er at massasjen ikke bør være rett før en hardøkt. Musklene “går tomme” før man kommer opp i puls. Massasjen bør gjerne være 2-3 døgn før konkurranse. Hvis du har konkurranse på lørdag, så bør massasjen senest være på torsdag.

Hvorfor idrettsmassasje?

Muskulatur som blir utsatt for mye trening trenger litt pleie. For at kroppen skal yte optimalt må muskulatur og bindevev fungere som det skal. En stram eller kort muskel vil ikke gjøre den jobben den skal og det vil redusere kraftutviklingen i en bevegelse. Det kan over tid gi feilbelastninger.

Ensidig trening eller langvarig feilbelastning av det aktuelle vevet kan gi belastningsskader i muskler og bindevev. Noen ganger oppstår skaden umiddelbart i forbindelse med en spesifikk episode. Dette bør behandles tidlig slik at det ikke fører til mer kompliserte skader på sikt.

Massasje før trening og konkurranse øker blodsirkulasjonen og smidigheten i muskler og bindevev. Dette er med på å fremme musklenes yteevne, korte ned på vevets restitusjonstid og dessuten er det skadeforebyggende.  Behandling vil også redusere spenninger, lindre ømhet og fjerne tretthet i muskulaturen.

Individuelle forskjeller

Massasjen kan godt være samme dag etter en tung økt. Noen har gitt meg tilbakemeldinger på at å trene maks styrke etter en massasjebehandlig er helt topp.

Idrettsmassasje kan oppleves som litt ubehagelig i starten og du kan bli litt øm i muskulaturen et par dager etter første behandling. Dette vil avta etter neste behandling.

Hvor lang er en massasjetime?

Vi tilbyr to ulike massasjetimer på enten 40 eller 60 minutter.

Hva koster idrettsmassasje?

Se vår prisliste for oversikt over hva de ulike behandlingene koster.

Motta vårt GRATIS Nyhetsbrev

Vi gir deg inspirasjon, motivasjon og veiledning til bedre helse!

Sliter du også med stiv nakke eller andre plager?

Ta kontakt med Kropp og Helseklinikken på Gjøvik så hjelper vi deg!

Scroll to Top