Muskelterapi

Massasjeterapeuter som tilbyr muskelterapi - Kropp og Helseklinikken på Gjøvik

Hvilke terapeuter er det som tilbyr muskelterapi hos oss?

Vi jobber sammen med deg for å finne årsaken til at smertene oppstår, slik at du vil bli kvitt plagene dine og kan holde deg bra over tid. Våre terapeuter skal være en støttespiller som hjelper i gang de prosessene som må til for at kroppen skal lege seg selv.

Årsaksbildet er ofte sammensatt. Eksempler på dette kan være stress, feil- eller ensidig arbeidsstilling. For mange er det den totale belastningen som blir for stor. Våre terapeuter har lang erfaring i å veilede mennesker til å håndtere hverdagens belastninger bedre.

Hva gjør en Massasjeterapeut?

Vi bruker tid på å lese spenningsmønsteret i kroppen og gjør styrke- og funksjonstester, bevegelighetstester og andre relevante undersøkelser slik at vi sammen med deg kan finne årsaken til hvorfor du får smerter og ubehag i muskulatur og bindevev.

En muskel jobber aldri alene i en bevegelse og vi ser ofte at årsaken sitter et annet sted enn der smerten oppstår. Muskulatur og bindevev jobber sammen i et samspill og hvordan vi jobber, står og går påvirker hva slags plager vi får.

Sammen med deg jobber vi for at dine muskel- og skjelett plager reduseres og at det ikke begrenser deg i hverdagen. I behandlingen bruker en Massasjeterapeut ulike teknikker som triggerpunkt behandling, bindevevsmassasje, tøyninger, bløtvevsmobilisering, kinsesiotape, korrigering av spenninger i muskel og leddkjedene.

Sirkulasjonen i kroppen forbedres helt ned til de minste blodårene og en rekke positive prosesser settes i gang. Når spenningene slipper taket økes bevegelighet, sirkulasjon og kroppens evne til å restituere seg selv.

Regelmessig behandling har en del andre positive effekter blant annet lavere blodtrykk, økt lymfesirkulasjon, høyere smerte- og stresstoleranse, bedre koordinasjon samt bedre kontakt med muskulaturen.

Vi samarbeider med leger og kiropraktorer

De siste årene har kiropraktorene og legene i området fått øynene opp for hva vi driver med på klinikken. Slik samfunnet utvikler seg sliter dessverre veldig mange av oss med muskulære plager. Det gir smerter, ubehag og for mange, og resulterer gjerne i en sykemelding. Det er sjelden betennelsesdempende tabletter og smertestillende løser et muskulært problem. Det demper bare symptomene en stund.

Gjør noe med årsaken til smertene

Ofte er det en sammenheng mellom muskulære spenninger og låsninger i skjelettet. Stram muskulatur gjør at låsningene oppstår og man er nødt til å behandle begge deler for å bli bra. Dette kan være både akutte plager og mer kroniske smerter som ikke vil gi seg.

Vi ønsker å jobbe så tverrfaglig som mulig og finne den beste løsningen for deg. Flere ulike typer behandling og fysisk aktivitet sammen gir et bra sluttresultat.

Noen av symptomene vi behandler

Nakkesmerter

Nakkesmerter kan ha flere årsaker. Gjennom å undersøke nakken din og se på hvordan du bærer nakke, skulder og resten av kroppen kan vi finne ut av hvor årsaken til smertene sitter. Smerter i nakken gir ofte nedsatt bevegelighet, spesielt ved rotasjon av nakken. Det kan også gi spenningshodepine. Noe som er slitsomt og krevende i hverdagen og kan gå utover nattesøvnen.

Årsaken kan være muskelspenninger, aktive triggerpunkter og/eller for svak muskulatur som gir instabilitet. Hos noen vil det også være låsninger i nakken. Vi samarbeider med kiropraktorer slik at behandlingen blir så optimal som mulig.

Spenningshodepine

Spenningshodepine er energitappende og veldig slitsomt. Mange som sliter med dette tar smertestillende tabletter uten at dette har noe effekt.  Spenningshodepine er noe som i liten grad går over av seg selv, men er til stede i større eller mindre grad hele tiden.

Årsaken sitter ofte i aktive triggerpunkter i nakken og øvre del av skuldermuskulaturen, samt spenninger i kjeve og hals. Ved å deaktivere disse spenningspunktene og hos mange korrigere nakkeposisjonen(frontal neck syndrome) vil spenningshodepinen slippe taket. Vi får nesten daglig inn pasienter med spenningshodepine, mange av de sendt videre fra fastlegen.

Kjevespenninger

Kjevespenninger er hos mange knyttet til stress. Det kan gi symptomer som tannverk, hodepine, øresus, problemer med å åpne munnen, svimmelhet og nakkesmerter. Over tid kan kjevespenninger også gi tannslitasje og forandringer i bittet.

En kjapp hurtigtest på om du går og spenner kjeven er å kjenne på hvor tunga sitter i munnen. Sitter det klistret opp i ganen hele tiden eller ligger tungen nede i munnen? Går du med tunga opp i ganen, går du også og spenner kjeven.

Ta kontakt med oss og vi hjelper deg. Vi har lang erfaring med å løsne på kjevespenninger.

Musearm

I dagens datasamfunn er «musearm» en vanlig plage.  En «musearm» er en senebetennelse i muskelfestene på utsiden av underarmen.  Den kommer av små, men gjentagende bevegelser hvor det over tid blir en overbelastning og irritasjon i muskulaturen. Tusenvis av små belastninger som hver for seg er ikke utgjør noe problem, men til sammen går utover vevets tåleevne og gir skader.

PC bruk er den hyppigste årsaken til «musearm», men også håndverkere og andre som bruker hender og armer i jobben sin.

Tennisalbue

Symptomer på tennisalbue er en skarp og stikkende smerte over knokkelen på utsiden av albuen. Det kan også forekomme en strålende smerte ned i underarmen og fingre samt nummenhet. Årsaken kan være for høyt spenningsnivå i muskulaturen i armen, men det er også viktig å undersøke musklene i skulder, nakke og øvre del av rygg.

Lumbago/Korsryggsmerter

Lumbago betyr akutte smerter i korsryggen. Ved en forverring kan symptomer som isjias også forekomme. Isjias betyr strålinger nedover i beinet og kommer fra en avklemming i ryggen eller stram muskulatur i setet.

Vi har lang erfaring med både akutte og kroniske ryggplager. Mange sitter store deler av dagen og det gir både stram, inaktiv og svak muskulatur i nedre del av rygg og setet. Ved å deaktivere de muskulære spenninger og løsne bindevevet blir plagene borte. For å forebygge tilbakefall gir vi trenings og tøyeøvelser.

Smertelindring revmatiske plager

For mange revmatikere er hverdagen fylt med mye smerte. Våre erfaringer viser at muskulær behandling over tid gir smertelindring, mindre stivhet og bedre muskelfunksjon.

Stramt bindevev og smertefull muskulatur er ofte sekundærplager som gjør hverdagen vanskeligere å takle. Ta kontakt med oss så gjør vi vårt aller beste for at du skal få en mindre smertefull hverdag.

Plager i skuldre/rygg og armer

For stram og kort muskulatur, «dårlig» holdning, for svake muskler, dårlig pusteteknikk, stress, ensidig eller feil belastning er noen av årsakene til at det oppstår smerter i skuldre/rygg og armer. Gjennom 11 år og tusenvis av behandlinger har vi lang og bred erfaring med slike plager.

For mange resulterer slike plager i sykemeldinger, smerter i hverdagen og for en del: redusert livskvalitet. Vi både behandler og forebygger akutte og kroniske tilstander.  Ta kontakt med oss og vi gjør grundige undersøkelser og lager et behandlingsopplegg som passer deg.

Sliter du også med stiv nakke eller andre plager?

Ta kontakt med Kropp og Helseklinikken på Gjøvik så hjelper vi deg!

Mann ved tastatur