Fakta om ryggsmerter

Prolaps - Kropp og Helseklinikken

Vi har tidligere skrevet om råd mot korsryggsmerter. Her tar vi med noen fakta om ryggsmerter som du kanskje ikke visste.

1. Ryggsmerter er ikke en livstruende tilstand

2. Positive tanker om ryggsmerter kan gi deg mindre smerter, mindre funksjonsnedsettelse og mindre behov for helsehjelp

3. De fleste tilfeller av ryggsmerter blir spontant bedre.

4. Bildediagnostikk gir ikke svar om prognose eller sannsynligheten for fremtidig ryggsmerter.

5. Øvelser som inkluderer bevegelser i alle retninger er trygt og hensiktsmessig for ryggen. Den blir bare sterkere.

6. Negativt tankesett, bevegelsesfrykt og negative forventninger om bedring er med på å forsinke bedring.

7. Svak kjernemuskulatur trenger ikke føre til ryggsmerte. Mange kan ha en tendens til å anspenne kjernemusklene. Sterk kjerne er bra, men det er også viktig å kunne avspenne disse musklene.

8. Smerteoppbluss kan ha større sammenheng med endring i aktivitet, stressnivå og humør.

9. Belastning og bevegelse av ryggen gir høy belastningstoleranse. Belastningen skal skje med progresjon.

10. Effektiv behandling av ryggsmerter: positive tanker, fysisk og mental helse. Delta i aktiviteter, vær sosial, god søvnrutine.

Ta gjerne kontakt med oss om du har spørsmål til noen av punktene over. Vi er her for å hjelpe alle til bedre helse.

Kjersti Eidstuen

Kjersti Eidstuen jobber hos Kropp og Helseklinikken AS og er utdannet Osteopat DO MNOF. Hun tok sin 4-årige utdannelse ved Høyskolen Kristiania og var ferdig utdannet våren 2017. Hun har videre kurs i "Dry Needling" (nålebehandling) og "Obstetrikk" (behandling av gravide). Kjersti har drevet mye med både fotball og håndball som yngre, og er i dag opptatt av lystbetont trening som gir energi og overskudd i hverdagen.