Hvordan holde feriekiloene unna i sommer?

Hvordan holde feriekiloene unna i sommer?

“Jeg har allerede skeiet ut med en is så da kan jeg like så godt spise alt!?”

Kjenner du igjen den fella? 

Selvsagt skal vi kose oss i sommer, nå som den endelig er her! Men, feriekiloene er ofte ikke lett å komme seg unna. F.eks grillmat, is og kanskje alkohol blir det mer av, men de har noe til felles.. De skjulte kaloriene!

Men sommeren skal nytes – Så hvordan kunne kose seg, men samtidig ta de smarte valgene slik at feriekiloene ikke sier velkommen sammen med høsten?

Her er det lurt å rett og slett bare være bevisst, og planlegge litt! Kanskje litt mer enn vanlig.. Hyppigere hyggelige stunder med venner og familie skal gå helt fint det – det handler om å være oppmerksom på mengde. Hva er hverdagsmat og hva er kos? Må mat/snacks være kos for deg?

Hva sier du til deg selv? Hva du sier og hvordan du takler det etterpå har enormt mye å si.. 

  • “Nå kan jeg bare spise alt jeg vil, for nå har det gått galt allerede” – Få dårlig samvittighet og tenker at alt er ødelagt.
  • Spiste kanskje litt mer enn nødvendig/noe jeg ikke burde, men jeg koste meg med det og da er det okei”– Godta det og gå videre.

Se på det slik.. 

Du kjører bil på vei til jobb. Foran deg ser du at det er arbeid på veien, og du blir bedt om å kjøre en omvei. Tenker du at da kan du like greit bare dra hjem å sove, eller kjører du omveien for å komme deg på jobb? Selv om du blir litt forsinket?

Vi har alle en viljestyrke, men den finnes i ulike grader. Viljestyrke er som en muskel. Den må trimmes. Den kan være sterk og ta mange gode valg gjennom dagen, men når kvelden kommer så er det som at den har forsvunnet – Opplevd det?

Våre beste tips til deg!

  • Vær aktiv i ferien! Bruk energien du fikk av sjokoladen til å bruke det til noe positivt. Aktivitet skaper overskudd og følelse av velvære. Det kan også skape positiv endring i tankegangen din. Gjør noe du trives med, og husk; all bevegelse bidrar.
  • Hold en jevn måltidsrytme! Det hjelper å holde stabilt blodsukker og energi. I ferier endres ofte måltidene seg, og da er enda viktigere å planlegge de litt, så det ikke går lenger enn 4 timer.
  • Ha vann tilgjengelig! Vann er så klart alltid det beste alternativet, og bidrar til å “fylle opp” litt. Mangel på vann kan forvirres med sug på noe godt.
  • Spis dessert hver dag! – Ja du hørte riktig! Fyll på med mager kesam, diverste bær, rasp en bit mørk sjokolade: NAM!
  • Ha smarte alternativer på lur! Enkle mellommåltider og sunn snacks tilgjengelig gjør det så mye lettere, både i hjemmet og på tur. Neve nøtter i en pose, hele frukt og bær, knekkebrød med tubeost, cherrytomater, oppkuttet frukt (ananas, vannmelon, mango) osv. Dette vil redde deg!

Finn dine utskeielser, og prøv å ikke la deg påvirke for mye av hva andre gjør. Finn dine største fristelser, og nyt de! Er det is; Kanskje ikke velge den største isen hver gang, men bytt litt på?

God ferie!

Beate Aarstad Engelund

Beate Aarstad Engelund

Beate er daglig leder av Kropp og Helseklinikken AS og Massasjeterapeut NMF, utdannet ved Axelsons Body work school i 2003. Hun har videre utdannelse i medisin grunnfag og kurs innen kinesiotape, IMS (nålebehandling), Anatomy Trains og Natural Movement terapeut. En tidligere eliteseriespiller i håndball med 65 U-landslagskamper for Norge, som er lidenskapelig opptatt av kosthold, fysisk aktivitet og å hjelpe lokalbefolkningen til å oppnå bedre helse. Beate har ikke glemt håndballen helt og har tatt trener 1 kurs for å kunne engasjere seg i barnehåndballen i Gjøvik HK. Ta gjerne en kikk på artiklene Beate har skrevet, hvilke behandlinger hun tilbyr og oversikten over ledige timer.

Vil du dele artikkelen videre?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Motta vårt GRATIS Nyhetsbrev

Vi gir deg inspirasjon, motivasjon og veiledning til bedre helse!

Relevante artikler

Scroll to Top