8 matpakketips

Matpakketips - Kropp og Helseklinikken Gjøvik

Smarte matpakketips i en hektisk hverdag

For både store og små er som regel hverdagen fylt opp med skole og jobb.

Uansett alder er det viktig å få i seg nok og god mat som gir både deg og eventuelt barnet ditt energi, humør og bedre konsentrasjon gjennom hele dagen.

Når man blir eldre er det ofte lettere å ty til raskere løsninger som f.eks kjøp i kantine. Å lage gode, sunne matpakker krever ofte litt planlegging, men det vil være verdt det når du kjenner endringene det gir deg!

Av og til så trenger det heller ikke å gjøre store endringer. Her kommer jeg med noen enkle tips og råd som jeg håper kan være til hjelp :)

8 matpakketips i en hektisk hverdag

  1. Få inn vanen ved å lage matpakken dagen før. Da slipper du stresset om morgenen
  2. Bruk rester som er satt i kjøleskapet fra gårsdagens middag.
  3. Kutt opp ekstra frukt og/eller grønnsaker når du først er i gang, og legg det i bokser som gjør at det holder seg friskt og sprøtt til dagen etter.
  4. Spesielt til barn og de som sliter å få i seg nok vann: Frys ned en halv flaske med vann, og fyll på resten på skolen for å ha godt og kaldt vann lenge. Legg gjerne i noe bær eller frukt for ekstra smak som; bringebær, sitron, lime eller agurk.
  5. Velg alltid kornprodukter med over 75% grovhet. Det gir bedre metthetsfølelse og stabilt blodsukker.
  6. Ha alltid med en frukt eller noe grønt som man har tilgjengelig hvis sulten kommer snikende fram. For lettvinthetens skyld anbefaler jeg da; banan, sukkererter, mini-gulrøtter eller cherrytomater som allerede er kuttet opp. Tenk hvor lett det er å få i seg “5 om dagen” da :-)
  7. Hvis du eller barnet ditt sliter med å få i seg frukt og grønnsaker: For barna kan det være genialt å skjær det opp i artige former eller pynte brødskiven som et smil. Oppskåret viser seg å gi mye større sjanse for at den blir spist. For voksne tror jeg det er mer viktig å bare være bevisst på å inkludere noe i hvert måltid. Da vil nr. 8 gjøre det mye lettere.
  8. Smoothie er genial erstatter for rå frukt og grønt. Bland det sammen i en “on the go” og det er vil være ferdig på 1-2-3. Beste investeringen! Jeg anbefaler smoothie framfor juicepressing da ofte man mister de viktige næringsstoffene som fiber, vitamin og mineraler i skallet og kjøttet. Bland sammen både frukt, bær og grønnsaker, og tilsett noe yoghurt eller annet flytende for bedre konsistens.

Flere gode matpakketips

  • Grovt brød/knekkebrød med pålegg som fisk, leverpostei, magert kjøtt og ost. Kutt opp noen skiver med paprika og agurk. Gjerne noe melk til barna og en banan.
  • Liten omelett av to egg, evt. eggehvite. Kan fylle den med magert kjøtt, purreløk og paprika. Godt med en grov brødskive og
  • Noen wraps av lompe/fullkornslefse med enten laks, kremost og salat med ruccola, eller avokado. Favoritt! Sammen med et eple/nektarin og en neve blåbær.
  • En salat som du kan lage dobbel porsjon av dagen før. Miks din egen av: salat(isalat, ruccola, babyleaf-mix), agurk, avokado, kikerter/linser, tomat, fullkornspasta, paprika, vårløk, egg, soltørkede tomater, nøtter (cashew, mandler, pistasj), mais, oliven og litt fetaost.
  • Fruktsalat med valnøtter, ekstra lett melk og en grov brødskive med proteinrikt pålegg som makrell i tomat, leverpostei eller kylling.
Beate Aarstad Engelund

Beate Aarstad Engelund

Beate er daglig leder av Kropp og Helseklinikken AS og Massasjeterapeut NMF, utdannet ved Axelsons Body work school i 2003. Hun har videre utdannelse i medisin grunnfag og kurs innen kinesiotape, IMS (nålebehandling), Anatomy Trains og Natural Movement terapeut. En tidligere eliteseriespiller i håndball med 65 U-landslagskamper for Norge, som er lidenskapelig opptatt av kosthold, fysisk aktivitet og å hjelpe lokalbefolkningen til å oppnå bedre helse. Beate har ikke glemt håndballen helt og har tatt trener 1 kurs for å kunne engasjere seg i barnehåndballen i Gjøvik HK. Ta gjerne en kikk på artiklene Beate har skrevet, hvilke behandlinger hun tilbyr og oversikten over ledige timer.

Vil du dele artikkelen videre?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Motta vårt GRATIS Nyhetsbrev

Vi gir deg inspirasjon, motivasjon og veiledning til bedre helse!

Relevante artikler

Scroll to Top