Har du vond hofte?

Vond hofte - Kropp og Helseklinikken, Gjøvik

En vond hofte er noe vi alle kan ha til tider, og det kan være ulike årsaker til smerten avhengig av alder og aktivitetsnivå.

Hoften er der lårbeinet møter bekkenbenet. Det er et stort og solid ledd som er stabilisert av solide leddbånd og muskler. Det er mye krefter som skal gjennom hofta, så selv om det er en solid konstruksjon kan det til tider bli litt for mye.

Noen av årsakene til at det kan komme smerte fra hofta

• Stillesitting
  • Ubalanse i muskulatur
  • Degenerasjon av leddet
  • Overbelastning
  • Som følge av problemer andre steder som fot, kne eller korsrygg.

Noen ganger kan smerten komme innenfra hofteleddet og noen ganger mer fra utsiden av hofta. Dette gir indikasjoner på hvilke strukturer som er plaget, og det er terapeutens oppgave å diagnostisere hva det er.

En plage som ikke er for uvanlig er smerte på utsiden av hofta. Her er det mange muskler, muskelfester og slimposer. Disse kan gi smerte hvis muskulaturen er for spent. Dette kan være på grunn av lokal overbelastning eller som en følge av ustabilitet i kne eller ankel/fot. Noe som gjør at hoftemuskulaturen må jobbe mer enn den egentlig behøver.

For eksempel så vil mange oppleve litt smerte i hoften når de begynner å løpe på våren. Da kan plagene komme av at muskulaturen blir utsatt for en del støt, og det vil hjelpe med å redusere løping og få mykt opp muskulaturen.

Hvordan bli kvitt smerter i hoften?

Her på Kropp og Helseklinikken er vi opptatt av å finne årsaken til plagene. Når vi har funnet årsaken til hvorfor du har vondt så finner vi den beste behandlingen for plagene, og gir deg tips til hjemmeøvelser som vil hjelpe deg på vei til å bli kvitt smertene.

Om du har kroniske eller akutte smerter i hoften så ikke nøl med å ta kontakt med oss slik at vi kan finne en løsning.

Atle Ekenberg

Atle Ekenberg jobber hos Kropp og Helseklinikken AS som naprapat, og har sin utdannelse fra Naprapat Högskolan i Stockholm der han ble uteksaminert i 2004. Han har jobbet fast med syklister på det norske junior- og U-23 landslaget frem til 2008, og etterhvert med profflaget Team Hitec Products frem til 2012. Atle har også vært aktiv idrettsutøver innen langrenn og sykling i mange år. Nå liker han å løpe langt, og helst i fjellet. Dette har ført til et høyt forbruk av sko. Lurer du på noe angående sko, løping eller trening er Atle mannen å spørre.