Spenningshodepine behandling

Spenningshodepine behandling - Kropp og Helseklinikken på Gjøvik

Spenningshodepine er den vanligste formen for hodepine vi har. Den rammer oftere kvinner enn menn og kalles også tensjonshodepine eller stresshodepine. Mange opplever at vanlige smertestillende som Paracet og Ibux har begrenset eller ingen effekt på denne typen smerter i hodet. Hva kan vi på Kropp og Helseklinikken gjøre for å behandle spenningshodepine?

Vondt i hodet?

Spenningshodepinen kan komme periodevis, vare i noen dager for så å gi seg. En del opplever gradvis økning i hyppighet til de har hodepine så og si daglig. Ofte kan man våkne uten hodepine og så øker den på utover dagen. Andre opplever at hodepinen kommer når helgen starter og man slapper av.

Spenningshodepine er en kjent problemstilling for mange som ofte kommer av stramme muskler i nakke, hals og kjeve. Det har gjerne en sammensatt årsak, men påvirker hvordan vi fungerer i hverdagen. Det oppleves for mange tungt og energikrevende å kjenne på slike plager. Det går ut over overskuddet og produktiviteten i hverdagen.

Årsaken til spenningshodepine

En av de mest åpenbare årsakene er stress, ofte kombinert med feil arbeidsstilling. Stress gir gjerne også begrensninger i pust (respirasjon). Når du ikke puster optimalt aktiverer man gjerne feil muskulatur og gir for stor belastning på nakke/skulder og hals muskulatur. Korrigering av nakkeposisjonen (frontal neck syndrome) kan også fjerne årsaken til hodepinen.

En annen faktor er også hvor du har tunga når du lukker igjen munnen. Holder du den oppe i ganen? Der skal den ikke være. Dette gir ofte spenninger i kjeve som igjen forplanter seg til nakke.

Symptomer

Spenningshodepine er oftest tosidig, men kan også komme på den en siden av hodet. Smertene kan sitte frontalt, altså i panna eller tinningsområdet eller den kan komme oppover fra nakken og sette seg i bakhodet eller legge seg som en stramt bånd rundt hele hodet. Det er strevsomt og påvirker hverdagen i stor grad for de som rammes av spenningshodepine. Mange opplever mindre overskudd i hverdagen, konsentrasjonsproblemer, følelse av “hjernetåke” og man føler seg generelt mer sliten.

Legemiddelindusert hodepine

Hvis du har slitt med hodepine over lengre tid og tatt smertestillende for dette, kan legemiddelet i seg selv forårsake hodepine. Prøv derfor å kutte ut smertestillene en stund og se om hodepinen blir bedre.

Stressmestring

Negativt stress over tid og hvordan kroppen og hodet håndterer dette, kan være en av årsakene til hodepine. Vi har terapeuter som kan veilede deg til å redusere stresspåvirkningen i hverdagen. Føler du at du «sitter fast» i et hamsterhjul som du ikke vet hvordan du skal komme deg ut av? Ofte stresser vi fordi vi har blitt vant til å håndtere det høye tempoet i hverdagen. Med forholdsvis enkle verktøy kan vi hjelpe deg til å skape varige endringer og mindre stress.

Behandling

Spenningshodepine sitter som regel i panna, bakhodet eller kjennes som et økt trykk i hodet. Smertestillende tabletter hjelper sjelden mot dette. Vi har derimot god erfaring med å behandle slike plager. Vi får nesten daglig inn pasienter med spenningshodepine, mange av de er sendt videre fra fastlegen sin. Ved å deaktivere spenningene og triggerpunktene i nakken, få halsmuskulaturen til å slappe av samt tøye kjevemuskulaturen, vil ofte årsaken til spenningshodepinen bli borte.

Vi ser på spenningsmønsteret i kroppen din eller “holdningen”. Ut ifra hvordan du står, går og beveger kroppen kan vi se hvilke muskler som ikke gjør det jobben den skal og hvor spenningene sitter. Vi tester og undersøke muskulatur, ledd og bindevev i nakke, kjeve, skuldre, bryst og brystrygg. Spenninger i kjeve er som nevnt ofte en trigger for hodepine. Vi tilpasser behandlingen til ditt behov ut fra hva vi finner i løpet av kartleggingen. Vi gir tips, råd og øvelser slik at du kan forebygge plagene selv.