Spenningshodepine behandling

Spenningshodepine behandling - Kropp og Helseklinikken på Gjøvik

Spenningshodepine er en kjent problemstilling for mange som ofte kommer av stramme muskler i nakke, hals og kjeve. Det har gjerne en sammensatt årsak, men påvirker hvordan vi fungerer i hverdagen. Det oppleves for mange tungt og energikrevende å kjenne på slike plager. Det går utover overskuddet og produktiviteten i hverdagen.

Vondt i hodet?

Spenningshodepine sitter som regel i panna, bakhodet eller kjennes som et økt trykk i hodet.  Smertestillende tabletter hjelper sjelden mot dette. Vi har god erfaring med å behandle slike plager. Vi får nesten daglig inn pasienter med spenningshodepine, mange av de er sendt videre fra fastlegen sin. Ved å deaktivere spenningene og triggerpunktene i nakken, få halsmuskulaturen til å slappe av samt tøye kjevemuskulaturen vil årsaken til spenningshodepinen bli borte.

Årsak til spenningshodepine

En av de mest åpenbare årsakene er stress, ofte kombinert med feil arbeidsstilling. Stress gir gjerne også begrensninger i pust(respirasjon). Når du ikke puster optimalt aktiverer man gjerne feil muskulatur og gir for stor belastning på nakke/skulder og hals muskulatur. Korrigering av nakkeposisjonen (frontal neck syndrome) kan også fjerne årsaken til hodepinen.

En annen faktor er også hvor du har tunga når du lukker igjen munnen. Holder du den oppe i ganen? Der skal den ikke være. Dette gir ofte spenninger i kjeve som igjen forplanter seg til nakke.

Motta vårt GRATIS Nyhetsbrev

Vi gir deg inspirasjon, motivasjon og veiledning til bedre helse!