Forberedelser til Birken

Trening til Birkebeinerrennet

For mange aktive mosjonister er Birkebeinerrennet vinterens høydepunkt, og det trenes jevnt og trutt gjennom hele høsten og vinteren med den som mål.

Noen nøyer seg kun med ski-birken i mars, mens andre har også som mål å gjennomføre trippelen, med løping i juni og sykkel i august.

Birken kan være så mangt. For noen handler det bare om å være med på festen og kose seg over fjellet sammen med likesinnede, mens andre kanskje har mål om å ta det berømte merket eller en topp-plassering i sin klasse.

Uansett hva som er målet for den enkelte, så er det én ting som gjelder. Turen over fjellet blir bedre hvis man er godt forberedt. Så da gjelder det å få gått noen gode skiturer på forhånd. For Birken er en lang tur, med en distanse på 54 kilometer og mer enn 1100 meter med stigning.

Når det gjelder trening til en slik tur så finnes det mange måter å legge opp det på, men det viktigste er kontinuitet. Det er bedre å trene litt regelmessig enn å ta et skippertak når det nærmer seg. Da er det ikke så mye man får gjort, og skaderisikoen øker deretter.

Et viktig treningsprinsipp i tillegg til kontinuitet, er å trene på det man skal gjøre. Skal man gå en lang skitur så må man forberede seg på det. Og da gjelder det å få lagt inn noen lange rolige turer. Hvis man har ambisjoner om å gå litt fort så bør man også legge inn noen økter som er noe hardere, økter hvor man puster godt og får en høy puls. Ikke nødvendigvis så høy at man får så mye melkesyre. Dette kan være rene intervalløkter eller en mer vanlig tur hvor man går på litt hardere i motbakkene, slik at det blir en mer naturlig intervall.

Gjør man dette, med lange rolige turer og noen hardere turer innimellom så bygger man et godt grunnlag for å få en fin tur over fjellet i mars.

Underveis i treningsarbeidet så kan det lønne seg å oppsøke litt hjelp for å få behandling, samt vedlikeholde muskulaturen. Både for å forebygge eventuelle skader og for å tåle mer trening.

Les gjerne artikkelen fra min kollega Thomas som har skrevet mer om hva man bør passe på som Birken-løper.

Atle Ekenberg

Atle Ekenberg

Atle Ekenberg jobber hos Kropp og Helseklinikken AS som naprapat, og har sin utdannelse fra Naprapat Högskolan i Stockholm der han ble uteksaminert i 2004. Han har jobbet fast med syklister på det norske junior- og U-23 landslaget frem til 2008, og etterhvert med profflaget Team Hitec Products frem til 2012. Atle har også vært aktiv idrettsutøver innen langrenn og sykling i mange år. Nå liker han å løpe langt, og helst i fjellet. Dette har ført til et høyt forbruk av sko. Lurer du på noe angående sko, løping eller trening er Atle mannen å spørre.

Vil du dele artikkelen videre?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Motta vårt GRATIS Nyhetsbrev

Vi gir deg inspirasjon, motivasjon og veiledning til bedre helse!

Relevante artikler

Call Now ButtonRing oss Rull til toppen