Diagnostisk ultralyd

Eirik Hamborg - Osteopat - Kropp og Helseklinikken

Har du noen gang lurt på hvordan vi osteopater finner ut hva som egentlig foregår inne i kroppen din?

En undersøkelse hos en osteopat består alltid av en sykehistorie og en klinisk undersøkelse basert på dine smerter og symptomer, med ulike tester for å «kalkulere» frem til hvilke diagnoser som er mest sannsynlig. Sammenhengen mellom ulike plager og smerter kan likevell være vanskelig. Heldigvis har vi et verktøy til å «se»inn i kroppen uten å ta noen drastiske grep – nemlig diagnostisk ultralyd.

Tenk deg at du har et kamera som kan ta bilder av det som skjer inne i kroppen din, i sanntid, uten noe ubehag. Det er nettopp dette ultralyd gjør. Lurer du på om det er en rift i muskelen, betennelse i en sene eller en skade du ikke helt forstår? Diagnostisk ultralyd gir oss svarene på en trygg og skånsom måte. La oss ta en nærmere titt på hvordan dette verktøyet fungerer og hvordan det kan hjelpe deg med å komme raskere tilbake til hverdagen uten smerter.

Diagnostisk ultralyd – en moderne og effektiv undersøkelse

Diagnostisk ultralyd er som et vindu inn i kroppen din, der vi kan «se» hvordan muskler, sener og annet vev fungerer. Med denne metoden kan vi raskt diagnostisere alt fra skader til overbelastninger i muskel- og skjelettsystemet.

Ultralydmaskinen bruker lydbølger som sendes fra en probe. Disse bølgene reflekteres tilbake fra forskjellige dybder i kroppen, og bildet som dannes gir oss en klar oversikt over hva som skjer under huden. Akkurat som ultralyd brukes for å se på babyer under graviditet, kan vi bruke det til å evaluere skader i muskler, sener og ledd.

Hva viser ultralydbildet?

Når vi bruker ultralyd, ser vi på hvordan lydbølgene oppfører seg i kroppen. For eksempel kan vi oppdage betennelser, muskelrupturer eller seneskader, fordi områder med mye væske, som ved betennelse, vises som mørkere områder på skjermen. På den andre siden vil arrvev, forkalkninger eller andre endringer i bindevevet reflektere signalene sterkere, noe som gjør at de fremstår lysere på bildet. Slik kan vi enkelt skille mellom ulike typer skader og graden av vevsskade.

Få raskt svar uten henvisning

Det fine med diagnostisk ultralyd er at du ikke trenger henvisning fra lege. Hos oss kan du bli vurdert og undersøkt i løpet av få dager. Du slipper å vente i uker eller måneder på MR- eller CT-undersøkelser, og får svar på bildene med en gang. Du er i trygge hender hele veien.

En helhetlig tilnærming til dine plager

Før ultralydundersøkelsen gjør vi alltid en grundig klinisk vurdering av smertene dine. Vi ser på funnene fra både den fysiske undersøkelsen og ultralyden i sammenheng, for å få et komplett bilde av tilstanden din. Basert på dette lager vi en behandlingsplan som kan inkludere manuell behandling, ultralydveiledet behandling, og tilpassede øvelser. Om det skulle være behov for videre utredning, hjelper vi deg med henvisning til andre spesialister.

Hva er ultralyd best til?

Ultralyd er spesielt nyttig for å evaluere sener, muskler, leddbånd og annet bindevev. Det gir oss en unik mulighet til å se endringer i vev som leddkapsler og senefester, og det er en viktig del av å sette riktig diagnose slik at vi kan hjelpe deg tilbake til en smertefri hverdag.

Med ultralyd kan vi raskt finne ut hva som plager deg, uten lange ventetider. Er du klar for å finne ut hva som skjer med kroppen din?

Eirik Hamborg

Eirik er utdannet Osteopat fra Høyskolen Kristiania i Oslo, og ble uteksaminert i juni 2021. Han har videre utdanning og kursing innen Trykkbølgebehandling, Personlig trening (AFPT), Dry-needling / IMS og Diagnostisk Ultralyd. Han er tidligere håndballspiller med én hel eliteseriekamp 😅. Idrett, trening og fysisk aktivitet satte sitt preg i ung alder, og gjennom osteopati- og PT-utdanningen er ønsket om å hjelpe mennesker med generelle kroppslige vondter stor.